Chris Oliver

 

 

Chris Oliver*

Ο Chris Oliver υποστηρίζει ότι οι αριστεροί ακτιβιστές θα πρέπει να επικεντρωθούν λιγότερο στην επιφανειακή κινητοποίηση και διαμαρτυρία και περισσότερο στη βαθιά, μακροπρόθεσμη οργάνωση.

Πριν από μερικά χρόνια συμμετείχα σε μια διαμαρτυρία έξω από ένα καφέ στο Σίδνεϊ μαζί με έναν backpacker που είχε εργαστεί στο παρελθόν εκεί. Ο backpacker πληρωνόταν κάτω από τον κατώτατο μισθό καθ' όλη τη διάρκεια της απασχόλησής του, και όλες οι προσπάθειες διαλόγου με το αφεντικό είχαν αποβεί μάταιες. Αφού δεν κατέληξαν πουθενά οι διαπραγματεύσεις, ξεκινήσαμε να διαμαρτυρηθούμε στην καφετέρια μέχρι ο ιδιοκτήτης να πληρώσει όλα τα χρήματα που χρωστούσε.

Το όλο θέμα απαιτούσε μεγάλη προσπάθεια. Τρία συνεχόμενα Σαββατοκύριακα, 20 με 30 άτομα ταξίδεψαν από όλο το Σίδνεϊ για να σταθούν μπροστά από το καφέ για αρκετές ώρες κάθε φορά. Φωνάζαμε, κρατούσαμε πλακάτ και μοιράζαμε φυλλάδια στους περαστικούς. Ο ιδιοκτήτης και το υπόλοιπο προσωπικό μας έβριζαν, μας έριχναν κουβάδες με νερό και έβαζαν τους φίλους τους να έρχονται και να μας παρενοχλούν, ενώ τις περισσότερες φορές κλήθηκε η αστυνομία. Ένα τεράστιο μέρος του ελεύθερου χρόνου μου και του ελεύθερου χρόνου των άλλων αναλώθηκε για να το κάνουμε αυτό ξανά και ξανά, και για ένα μήνα φάνηκε να κυριαρχεί πλήρως στη ζωή μου. Τελικά, ο ιδιοκτήτης συνθηκολόγησε και πλήρωσε ολόκληρο το ποσό των 1.150 δολαρίων.

Μερικά χρόνια μετά από αυτό το επεισόδιο, ήμουν αντιπρόσωπος του συνδικάτου και οργανώθηκα στο χώρο εργασίας μου. Διαπραγματευόμασταν για μια συλλογική σύμβαση για την αύξηση όλων των μισθών και των όρων εργασίας μας και η πρόοδος ήταν μικρή. Προσπαθώντας να μας εκφοβίσει, ο εργοδότης μας έδωσε μια "καλύτερη και τελική προσφορά". Πραγματοποιήσαμε μια μαζική συνέλευση αρκετών δεκάδων εργαζομένων, ψηφίσαμε ομόφωνα να απορρίψουμε την προσφορά και να προετοιμαστούμε για απεργιακές κινητοποιήσεις, και το μεταφέραμε αυτό στα αφεντικά. Αιφνιδιασμένοι, αναθεώρησαν αμέσως την τελική προσφορά τους και πρόσθεσαν υψηλότερες αυξήσεις στους μισθούς, που κόστισαν στον εργοδότη συνολικά 42.000 δολάρια επιπλέον ετησίως, κάθε χρόνο, για πάντα.

Αυτές οι δύο ιστορίες απεικονίζουν αρκετά εύστοχα τις διαφορές μεταξύ μιας κινηματικής και μιας οργανωτικής προσέγγισης του ακτιβισμού, καθώς και τη σχετική δύναμη της καθεμιάς από αυτές. Στη μία περίπτωση, δαπανήσαμε τεράστιο ποσό προσπάθειας και χρόνου για να κερδίσουμε ένα αρκετά μέτριο χρηματικό ποσό κινητοποιώντας ήδη συμπαθείς ανθρώπους σε αυτοεπιλεκτική βάση από διάσπαρτα σημεία σε όλη την πόλη. Και σε μια άλλη περίπτωση, κερδίσαμε ένα πολύ μεγαλύτερο χρηματικό ποσό με σχετικά μικρή προσπάθεια, μέσω της δύναμης να πάρουμε μια συγκεκριμένη καθορισμένη ομάδα ανθρώπων και να οργανώσουμε σχεδόν όλους τους ανθρώπους σε αυτήν, ανεξάρτητα από το αν είχαν ιδιαίτερη κλίση προς την αριστερή πολιτική ή όχι.

Φαίνεται να υπάρχει ένα προφανές μάθημα που μπορεί να αντληθεί από αυτό - η οργάνωση είναι πολύ πιο αποτελεσματική. Αλλά μέσα στις αριστερές πολιτικές οργανώσεις στην Αυστραλία, κυριαρχεί μια ρηχή προσέγγιση του ακτιβισμού που βασίζεται στην κινητοποίηση και τη διαμαρτυρία. Μεγάλες και μικρές διαδηλώσεις πραγματοποιούνται με μεγάλη συχνότητα, αλλά με λίγες εξαιρέσεις οι περισσότερες από αυτές τις εκστρατείες δεν κερδίζουν πρακτικά τίποτα. Από την άλλη πλευρά, η ποσότητα της μακροπρόθεσμης οργανωτικής εργασίας που αναλαμβάνεται έχει ουσιαστικά καταρρεύσει. Νομίζω, λοιπόν, ότι αξίζει να αναλύσουμε κριτικά τη συντριπτική εστίαση στην κινητοποίηση στην Αυστραλία σήμερα, και να υποστηρίξουμε ότι πρέπει να δοθεί έμφαση στη βαθιά, μακροπρόθεσμη μαζική οργάνωση.

Σε αυτό το σημείο όμως, αξίζει να διευκρινίσουμε τι εννοώ με τους όρους κινητοποίηση και οργάνωση. Στην πιο βασική της μορφή, η προσέγγιση της κινητοποίησης περιλαμβάνει την επιλογή ενός συγκεκριμένου σκοπού και, στη συνέχεια, την προσπάθεια να συγκεντρωθούν σε ένα μέρος όσο το δυνατόν περισσότεροι άνθρωποι που ήδη συμφωνούν με αυτόν τον σκοπό. Δεν έχει ιδιαίτερη σημασία αν αυτοί οι άνθρωποι εργάζονται μαζί, αν παρακολουθούν μαζί μαθήματα, αν ζουν κοντά ο ένας στον άλλον ή αν έχουν οποιουδήποτε είδους σχέση - το θέμα είναι απλώς να μαζευτούν όσο το δυνατόν περισσότερα άτομα από οπουδήποτε για να διαμαρτυρηθούν, να διαδηλώσουν ή να δείξουν με άλλο τρόπο την υποστήριξή τους σε κάποιο ήδη καθορισμένο σκοπό. Με αυτόν τον τρόπο, οι κυβερνώντες θα δουν το επίπεδο υποστήριξης που έχει αυτός ο σκοπός και το επίπεδο αναστάτωσης που μπορούν να δημιουργήσουν οι υποστηρικτές του σκοπού και στη συνέχεια θα συνθηκολογήσουν με τα αιτήματα των υποστηρικτών. Οι διαμαρτυρίες είναι κλασικά παραδείγματα: άνθρωποι από όλη την πόλη παρευρίσκονται ως άτομα ή μικρές ομάδες, περπατούν και φωνάζουν για λίγο, και στη συνέχεια χωριστά πηγαίνουν στα σπίτια τους και επιστρέφουν στα απομονωμένα άτομα.

Η οργάνωση, από την άλλη πλευρά, λειτουργεί πολύ διαφορετικά. Μια οργανωτική προσέγγιση έχει ως στόχο να πάρει μια συγκεκριμένη ομάδα με σαφώς καθορισμένα όρια και στη συνέχεια να οργανώσει κυριολεκτικά κάθε άτομο σε αυτήν να έρθει μαζί, να δράσει συλλογικά και να πάρει την εξουσία στα χέρια του. Μερικά από τα προφανή παραδείγματα αυτής της προσέγγισης θα ήταν η οργάνωση όλων των εργαζομένων σε έναν συγκεκριμένο χώρο εργασίας ή κλάδο, όλων των ενοικιαστών ενός συγκεκριμένου κτηματομεσιτικού γραφείου ή ιδιοκτήτη, όλων των ανέργων σε ένα συγκεκριμένο γραφείο ευρέσεως εργασίας ή όλων των κατοίκων ενός εργατικού προαστίου που πλήττονται από κάποιο κοινό παράπονο. Όπου κι αν λαμβάνει χώρα, το ζητούμενο είναι να οργανωθούν όλοι στη βάση της κοινής τους θέσης και της κοινής τους εμπειρίας εκμετάλλευσης και αδικίας, ανεξάρτητα από την προϋπάρχουσα δέσμευσή τους σε αριστερές υποθέσεις.

Για τους αναρχικούς κομμουνιστές, η οργάνωση είναι μακράν η πιο ισχυρή μορφή δραστηριότητας που μπορούμε να αναλάβουμε και πρέπει να είναι το επίκεντρο των προσπαθειών μας. Στο πιο βασικό επίπεδο, επιδιώκουμε μια κοινωνία στην οποία οι χώροι εργασίας θα διοικούνται δημοκρατικά από αυτούς που εργάζονται σε αυτούς, οι γειτονιές θα διοικούνται δημοκρατικά από αυτούς που ζουν σε αυτές και κάθε άτομο θα έχει δικαίωμα σε όλα τα απαραίτητα για τη ζωή. Μόνο η οργάνωση μπορεί να οικοδομήσει τις δομές στους χώρους εργασίας και στις κοινότητες μέσω των οποίων οι απλοί άνθρωποι της εργατικής τάξης μπορούν να πάρουν την εξουσία στα χέρια τους για να το πετύχουν αυτό. Κάθε μαζική συνάντηση στο χώρο εργασίας, για παράδειγμα, περιέχει τους σπόρους μιας οργάνωσης που θα μπορούσε να πάρει τον έλεγχο του χώρου εργασίας, να τον διαχειριστεί δημοκρατικά και να απαλλαγεί από τα αφεντικά. Έτσι, κάθε φορά που οργανωνόμαστε, φέρνουμε συγκεκριμένα τους εαυτούς μας πιο κοντά σε μια σοσιαλιστική κοινωνία. Ακόμα και οι πιο τεράστιες συγκεντρώσεις και κινητοποιήσεις εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων δεν μπορούν να το κάνουν αυτό.

Ακόμα και σε ένα πιο καθημερινό επίπεδο, η οργάνωση είναι πολύ πιο αποτελεσματική στο να παλεύουμε και να καταγράφουμε άμεσα κέρδη. Μια απεργία από κάθε άτομο σε ένα χώρο εργασίας - ή ακόμα και μόνο από την πλειοψηφία των εργαζομένων - ασκεί ένα συντριπτικό επίπεδο δύναμης και μπορεί να αναγκάσει γρήγορα έναν εργοδότη να συνθηκολογήσει με τα αιτήματα των εργαζομένων. Αυτό είναι ακόμη πιο έντονο σε μεγαλύτερη κλίμακα: μια απεργία από 100.000 εργαζόμενους σε λίγους στρατηγικούς κλάδους μπορεί να εξαναγκάσει κυβερνήσεις και εργοδότες σε κάθε είδους παραχωρήσεις που δεν μπορούν να κάνουν οι απλές κινητοποιήσεις 100.000 ασύνδετων ατόμων από διάσπαρτα σημεία μιας πόλης. Το ίδιο ισχύει και για μια παρόμοια οργανωτική προσέγγιση στα άλλα μη εργασιακά περιβάλλοντα.

Η οργάνωση έχει επίσης πολύ μεγαλύτερες δυνατότητες στο να πολιτικοποιήσει και ριζοσπαστικοποιήσει νέα στρώματα ανθρώπων. Από τη δική μου εμπειρία ως αντιπρόσωπος συνδικαλιστικού οργάνου σε χώρο εργασίας, σχεδόν κανένας από τους περισσότερους από 80 ανθρώπους που προσχώρησαν στο συνδικάτο δεν θα είχε αυτοπροσδιοριστεί ως αριστερός, και η συντριπτική πλειοψηφία δεν είχε καν πάει ποτέ σε συγκέντρωση ή δεν είχε συμμετάσχει σε κανενός είδους πολιτική δραστηριότητα στο παρελθόν. Σε αντίθεση με μια κινηματική προσέγγιση, ωστόσο, δεν ήταν δυνατόν να αγνοηθούν αυτοί οι άνθρωποι και να επικεντρωθούμε μόνο στους ήδη ριζοσπαστικούς συναδέλφους - κάθε εργαζόμενος έπρεπε να παρασυρθεί στη δραστηριότητα, ανεξάρτητα από τις ιδέες που έτυχε να έχει. Αυτό συνεπαγόταν ατελείωτες συνομιλίες με ανθρώπους που ήταν εντελώς διαφορετικοί από εμένα, τόσο σε πολιτικό επίπεδο όσο και γενικότερα στις συνθήκες της ζωής τους, καθώς και να τους πείθω και να τους ακούω. Τα μακροπρόθεσμα αποτελέσματα αυτού του εγχειρήματος όμως ήταν αρκετά θεαματικά, καθώς δεκάδες και δεκάδες εργαζόμενοι απεργούσαν, συσπειρώνονταν και αναλάμβαναν δράση για πρώτη φορά στη ζωή τους και άλλαζαν τους εαυτούς τους μέσω της δικής τους αυτοδραστηριότητας. Αν η βιομηχανική μας εκστρατεία δεν είχε ποτέ πραγματοποιηθεί, αμφιβάλλω πολύ ότι οποιοσδήποτε από αυτούς τους ανθρώπους θα είχε ανταποκριθεί σε μια μεμονωμένη αφίσα που έτυχε να δει στο δρόμο ή σε μια ανάρτηση που είδε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και προωθούσε κάποιο είδος εκστρατείας ή συλλαλητηρίου κινηματικού τύπου. Μόνο η οργάνωση έχει αυτό το είδος της δυνατότητας να προσελκύσει σε δραστηριότητα και να δεσμεύσει μαζικούς αριθμούς ανθρώπων που δεν είναι ήδη προ-δεσμευμένοι σε έναν σκοπό.

Επιπλέον, το είδος της πολιτικοποίησης που προέκυψε ως αποτέλεσμα της οργάνωσής μου στο χώρο εργασίας ήταν πολύ βαθύτερο. Αντί για τη συνηθισμένη συμμετοχή σε μια διαδήλωση που ακολουθείται από την επιστροφή στην απομονωμένη και εξατομικευμένη καθημερινή ζωή, η οποία συχνά εμπνέει μια αίσθηση αδυναμίας μετά το γεγονός, οι συνάδελφοι ανέλαβαν δράση και οικοδόμησαν εξουσία μαζί με ανθρώπους με τους οποίους περνούσαν κάθε μέρα μαζί. Πολλοί συνάδελφοι μου είπαν ότι η συμμετοχή στο σωματείο άλλαξε εντελώς τον τρόπο με τον οποίο έβλεπαν τους συναδέλφους τους και δεν ήταν δύσκολο να αρχίσουν να αισθάνονται αρκετά ισχυροί. Σε αυτό το πλαίσιο, και ειδικά αφού είχαμε απεργήσει μαζί, νομίζω ότι οι ιδέες του σοσιαλισμού και του εργατικού ελέγχου θα ήταν σχετικά εύκολο και φυσιολογικό να διαδοθούν, και φαντάζομαι ότι αν είχαμε οργανώσει συνδικαλιστικές συναντήσεις με θέματα όπως "Εργατικός έλεγχος: τι είναι και θα μπορούσαμε να το κάνουμε;" θα είχαν αποδειχθεί αρκετά δημοφιλείς, αφού οι καθημερινές μας συνθήκες είχαν ήδη αρχίσει να δείχνουν προς αυτή την κατεύθυνση. Όπως ήταν, οι άνθρωποι εξέφραζαν εμβρυακά αντικαπιταλιστικά αισθήματα από μόνοι τους, και ένας σημαντικός αριθμός συναδέλφων - συχνά εντελώς συνηθισμένοι γονείς των προαστίων στα 50 και 60 τους - μου έκαναν απρόσκλητα σχόλια για το ότι δεν χρειαζόμασταν αφεντικά.

Τίποτα από αυτά δεν σημαίνει ότι η κινητοποίηση δεν είναι σημαντική, χρήσιμη και αναγκαία - είναι. Οι συγκεντρώσεις, τα υπομνήματα, οι αντιδιαμαρτυρίες, τα μπλόκα και άλλες μορφές δραστηριότητας που βασίζονται στην κινητοποίηση έχουν αξία και μπορούν να κερδίσουν κέρδη. Απλώς, σε σύγκριση με την απόλυτη δύναμη της αποτελεσματικής, μακροπρόθεσμης μαζικής οργανωτικής εργασίας, η κινητοποίηση από μόνη της είναι αρκετά αναποτελεσματική και ανίσχυρη. Η κινητοποίηση απλά δεν μπορεί να κερδίσει τα άμεσα κέρδη, να πολιτικοποιήσει μεγάλο αριθμό ανθρώπων που δεν είναι ήδη αφοσιωμένοι και να οικοδομήσει τα όργανα της εξουσίας της εργατικής τάξης που μπορούν να πάρουν την εξουσία σε όλη την κοινωνία, με τον τρόπο που μπορεί να το κάνει η υπομονετική, αφοσιωμένη, βαθιά και μακροπρόθεσμη οργάνωση.

πρέπει να δουλεύεις δίπλα σε ανθρώπους που είναι εντελώς διαφορετικοί από σένα. Αλλά είναι τελικά μια πολύ ανώτερη και πολύ πιο ισχυρή προσέγγιση. Επιπλέον, από τη δική μου προσωπική εμπειρία είναι απίστευτα ικανοποιητική, ουσιαστική και ικανοποιητική. Δεν έχει επίσης καμία από τις περίεργες, υποπολιτισμικές και γενικά δυσάρεστες σεχταριστικές δυναμικές των εκστρατειών διαμαρτυρίας και κινητοποίησης που βασίζονται σε διαμαρτυρίες.

Ως αναρχικοί κομμουνιστές θα πρέπει να επικεντρωνόμαστε συντριπτικά στην οργάνωση. Θα πρέπει να είναι η κορυφαία προτεραιότητα για όλες τις ομάδες στις οποίες συμμετέχουμε, και όταν τον επόμενο ένα ή δύο χρόνο θα είμαστε σε θέση να δημιουργήσουμε μια εθνική οργάνωση, θα πρέπει να δώσουμε προτεραιότητα σε όλη τη χώρα, με εσωτερικές εκπαιδεύσεις, δελτία που θα αντανακλούν την οργάνωση στην οποία έχουν συμμετάσχει τα μέλη, και ατομική υποστήριξη σε μέλη που αναλαμβάνουν νέα οργανωτική δουλειά. Οι συγκεντρώσεις και οι κινητοποιήσεις δεν είναι από μόνες τους κακά πράγματα, αλλά η υπομονετική μαζική οργάνωση σε επίπεδο χώρου εργασίας, κλάδου, κέντρου εργασίας και γειτονιάς είναι εκεί που πρέπει να επικεντρωθούμε.

Και πάλι, αν η εμπειρία μου είναι ένα μάθημα, είναι εύκολα δυνατό για έναν και μόνο αγωνιστή να πάει σε μια συγκεκριμένη, καθορισμένη εκλογική περιφέρεια, να επικεντρωθεί σταθερά στην οργάνωση και να έχει δυσανάλογα μεγάλο και σημαίνον αντίκτυπο μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, με αποκορύφωμα την πολυήμερη απεργία. Το μόνο που χρειαζόμαστε είναι η ικανότητα να το επαναλάβουμε αυτό σε μεγαλύτερη κλίμακα. Πάνω απ' όλα, με άλλα λόγια, χρειαζόμαστε μια οργάνωση οργανωτών.

*Δημοσιεύτηκε στις 31 Ιανουαρίου 2024 στο Red and Black Notes. Σχετικός σύνδεσμος εδώ: https://www.redblacknotes.com/2024/01/31/less-mobilising-more-organising/?fbclid=IwAR16QnzQHdOKcNtQtG2EdlYtBBGwJBPRK0g2F9Ci_KZIz458Pivq4YGqEpI Μετάφραση: Ούτε Θεός Ούτε Αφέντης.

Ο ήλιος της Αναρχίας ανέτειλε - εξώφυλλο βιβλίου

Ελευθεριακές εκδόσεις Κουρσάλ

 


Στο κτήριο της Ελληνικής κοινότητας της Μελβούρνης στις 18/07/2019

 

Στο SBS Greek στις 18/07/2019

Με τον Ελευθεριακό στο Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα, 22/01/2018

 

Απόπειρες αναρχικής οργάνωσης στη δεκαετία του 1980 - εξώφυλλο βιβλίου

Ελευθεριακοί και ριζοσπάστες της διασποράς - εξώφυλλο βιβλίου

email

ιστορία αναρχικού κινήματος αναρχικό κίνημα κοινωνικοί αγώνες ιστορία εργατική τάξη επαναστατικό κίνημα Ισπανία, Ελλάδα Ρωσία κοινωνικά κινήματα αναρχική-θεωρία Γαλλία αναρχισμός αναρχοσυνδικαλισμός ζητήματα τέχνης αριστερά εργατικό κίνημα anarchism Ιταλία φεμινισμός κομμουνισμός Αυστραλία ΗΠΑ, Ρωσία, ελευθεριακή εκπαίδευση αντιφασισμός history κοινωνία επαναστατική θεωρία εθνικά ζητήματα αναρχοσυνδικαλιστές διεθνισμός λογοτεχνία μελλοντική κοινωνία ποίηση συνδικαλισμός radicalism αγροτικά κινήματα αναρχικός κομμουνισμός αστικός τύπος Πάτρα Greece πολιτειακό κριτική Μεξικό περιβάλλον καταστολή Βουλγαρία φεντεραλισμός ένοπλη δράση Διασπορά working class εξεγερμένοι διανοούμενοι γεωγραφία syndicalism εξεγέρσεις αγροτικές εξεγέρσεις communism Κούβα communist-party κινητοποιήσεις θέατρο σοσιαλισμός χρονογράφημα Γκόλντμαν βιβλίο Παρισινή Κομμούνα νεκρολογία Άγις Στίνας αναρχικοί Αίγυπτος Πρωτομαγιά σοσιαλιστές φοιτητικό κίνημα αγροτικό ζήτημα Italy Θεσσαλονίκη "\u0395\u03c0\u03af \u03c4\u03b1 \u03a0\u03c1\u03cc\u03c3\u03c9" ευημερία κοινοκτημοσύνη ατομικισμός utopianism Κροπότκιν ένωση τροτσκισμός θρησκεία ληστές Κύπρος μηδενισμός Αθήνα εκλογική δράση Egypt Πύργος Ηλείας ρουμανία Γαριβαλδινοί Ουκρανία προκηρύξεις πρώην οπλαρχηγοί αρχαίο-πνεύμα ρομαντισμός